Kossun mietteitä SMOTOsta

Kossun mietteitä SMOTOsta

Kuten pressan kirjeestä saattoi lukea, niin ex-presidenttimme Jarmo ”Kossu” Koski valittiin SMOTOn (Suomen Motoristit ry) hallituksen jäseneksi kaksivuotiskaudelle vuoden 2026 alusta alkaen. Lämpimät onnittelut! Seuraavassa pari kysymystä SMOTOsta ja Kossun vastaukset.

 Mielestäsi Smoton tärkeimmät tehtävät ja paras anti motoristeille?

SMOTO huolehtii kaikkien suomalaisten motoristien edunvalvonnasta. Edunvalvonnan tavoitteena on, että moottoripyöräilyä ei tule rajoittaa enempää kuin liikenneturvallisuuden tai ympäristön kannalta on välttämätöntä.

Juuri nyt keskustellaan moottoripyörien määräaikaiskatsastuksista. SMOTOn tutkimusten mukaan katsastuksen merkitys liikenneturvallisuuteen on marginaalinen ja SMOTO vastustaa moottoripyörien pakollista määräaikaiskatsastusta.

Toinen esillä oleva asia on romuajoneuvoasetus, ajoneuvojen kierrätystavoitteita laajennetaan ja mukaan halutaan nyt myös moottoripyörät. Moottoripyörien osien kierrätys on kuitenkin moottoripyöräyhteisöissä erittäin korkealla tasolla ilman että asetuksessa näin moottoripyörien osalta erikseen määrättäisiin. Kierrätyshän on hyvä asia, mutta nurjapuoli asetuksen osalta on se, että asetus voi lopulta määrätä, milloin ajoneuvo muuttuu romuajoneuvoksi. Päätökseen voisi johtaa se, että ajoneuvo julistetaan korjauskelvottomaksi tai sen kunnostus todettaisiin taloudellisesti kannattamattomaksi. Tällöin ajoneuvon omistaja ei voisi enää säilyttää tai kunnostaa ajoneuvoa. SMOTO pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan siihen, ettei moottoripyöräily-, entisöinti- ja keräilyharrastukseen kohdistu asetuksen puitteissa haitallisia tekijöitä.

Smoto vaikuttaa päätöksentekoon EU tasolla FEMAn (The Federation of European Motorcyclists’ Associations) kautta. FEMA toimii EU:n kansallisten moottoripyöräjärjestöjen katto-organisaationa ja sillä on hyvät yhteydet ja kontaktit EU:n toimielimiin. Lisäksi SMOTO toimii Pohjoismaisessa moottoripyöräneuvostossa (Nordisk Motorsykkel Råd), joka on pohjoismainen moottoripyöräilijöiden yhteistyöelin.

Mitä haluat edistää hallituksessa? Mikä on erityisesti sinun mielenkiintosi kohde?

Toistaiseksi pääosin tarkkailen ja seuraan käynnissä olevia tapahtumia. Toki pieniä havaintoja on jo nyt asioista, joita voisi kehittää SMOTOn toiminnassa esimerkiksi jäsenistön suuntaan, mutta ympäristöihin ja toimintatapoihin pitää tutustua paremmin ennen kuin muutoksia aletaan ehdottelemaan. Samoin asioiden käsittelystä hallitustasolla SMOTOssa ei minulla ole vielä mitään käsitystä, joten pitää aluksi seurata, miten asioita siellä hoidetaan ja katsoa tuleeko siellä esiin asioita, joissa voin hyödyntää omaa osaamistani.

Käynnissä olevat keskustelut katsastuksista ja romuajoneuvosäädöksistä kiinnostavat kummatkin. Itsellänikin on 2 ajoneuvoa, jotka voivat tuon romuajoneuvosäädöksen perusteella päätyä oikeasti romuksi – pappatunturi ja 1952 vuodelta 120 kuutioinen Husqvarna.

Paras Smoton jäsenetu?

SMOTOn paras tai ainakin näyttävin jäsenetu on ollut mielestäni Eckerö Linen 50 % alennus tietyille lähdöille. Ainakin näissä laivayhtiöiden alennuksissa on näin vuodenvaihtumisen aikoihin kuitenkin haasteena se, että uudet edut päivittyvät vuoden vaihteen jälkeen ja tästä syystä ei pysty varaamaan alennuksella seuraavan kevään/kesän matkoja reilusti ennakkoon, vaikka selkeät ajankohdat olisivat jo tiedossa. Itse saatan suunnitella seuraavan kesän reissun jo edellisen vuoden syksynä ja pyrkiä tekemään myös varauksen tietyille laivamatkoille samalla, vaikka varsinainen matka olisikin vasta seuraavan vuoden kesänä.

Kiitos haastattelusta ja tekemisen iloa SMOTOhommissa!

ESA #325