Aluetoiminta 2025 ja ryhmässä ajaminen

Aluetoiminta 2025 ja ryhmässä ajaminen

Tämä on päivittyvä uutinen, joka kertoo alueiden seuraavat tapahtumat. Tarkemmat tiedot alueiden WhatsApp-ryhmissä. Tämän uutisen lopusta löydät myös tiiviit ohjeet ryhmässä ajamiseen – kannattaa kerrata.

Etelä-Suomi

Tietoa tulossa …

Länsi-Suomi

Tietoa tulossa …

Lounais-Suomi

Tietoa tulossa …

Itä-Suomi

su 18.5. klo 11 Polvijärvi, S-market (Polvijärvi-Luikonlahti-Juuka-Polvijärvi)

su 8.6. klo 11 Kuopio, ABC Pitkälahti (Tervo-Karttula-Neiturin kanava-Suonenjoki)

su 20.7. klo 10:30 ABC Tuukkala (reitti Etelä-Savossa tarkentuu myöhemmin)

Tervetuloa mukaan kauempaakin!

Minna Surakka, aluevastaava

Pohjois-Suomi

Tietoja tulee myöhemmin …

…………………………..

Ryhmässä ajaminen sujuvasti ja turvallisesti

Lähtöaikaan jokainen on valmiina starttiin tankki täynnä ja rakko tyhjänä.

Ryhmäajossa mennään nopeusrajoitusten ja muiden liikennesääntöjen mukaan. Silti isommat prätkäryhmät provosoivat joitakin mm. ohituksiin, mutta me emme provosoidu.

Ryhmässä ajetaan ”vetoketjuna” eli joka toinen keskiviivan tuntumassa ja joka toinen kaistan oikeassa reunassa. Kapealla ja huonokuntoisella tiellä sekä mutkissa jokainen valitsee itselleen kuitenkin parhaan ajolinjan. Risteyksissä (kolmio, stop, valot) pysähdytään tiiviiseen parijonoon ja lähdetään ripeästi liikkeelle saapumisjärjestyksessä.

Turvaväli edellä ajavaan pidetään sellaisena, että on mahdollista reagoida, jos edellä tapahtuu jotain. Tarpeettoman pitkät välit taas venyttävät letkaa turhaan ja lisäävät sitä, että väleihin tulee muita kulkijoita.

Risteysten merkkaus varmistaa, että jokainen löytää perille. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen huolehtii siitä, että takana tuleva osaa kääntyä oikeaan suuntaan. Tarvittaessa risteyksen jälkeen pysähdytään tien reunaan odottamaan niin, että perässä tuleva näkee, mihin alkupää on menossa..

Jos sitten jono selvästi katkeaa tai venyy syystä tai toisesta, niin sopivassa kohdassa vetäjä pysähtyy tien reunaan ja ottaa ryhmän kasaan. Ei siis ole syytä lähteä ajelemaan ylinopeuksia tai ohittelemaan saadakseen muut kiinni.

ESA #325